هارد دیسک چیست ؟


hard-disk

در واقع هارد دیسک ها حافظه های ثانویه دسته بندی میشوند که محلی برای ذخیره سازی اطلاعات، فایلها، عکسها، فایلهای ویدئویی و ... هستند. هارد دیسک به عنوان دومین مکان ذخیره سازی بعد از رم در کامپیوترها شناخته میشوند و تفاوت آنها در این است که اطلاعات روی رم به صورت موقت ذخیره میشوند که بعد از هر بار ری استارت شدن کامپیوتر در صورت ذخیره نکردن در هارد درایو از بین میروند ولی در هارد دیسک به این گونه نیست .

هنگامی که کامپیوتر خود را روشن میکنید مراحل بوت صورت میگیرد و کامپیوتر شما در یکی از این مراحل برای اجرای سیستم عامل شما سراغ هارد درایو میرود. همانطور که اشاره شد هارد یک منبع ذخیره سازی دائمی حساب میشود، در نتیجه هنگامی که کامپیوتر خاموش و سپس روشن میشود اطلاعات از بین نمیروند. یک سیستم کامپیوتر بدون این قطعه فقط به مدت کوتاهی میتواند کار انجام دهد و در صورت موجود بودن این قطعه و سیستم عامل بروی آن است که میتوان از سیستم استفاده کرد.

سیستم ذخیره سازی اطلاعات در هارد درایو یا هارد دیسک به صورت مغناطیسی میباشد، یعنی بارهای مثبت و منفی در هارد دیسک به ترتیب معادل اعداد یک و صفر هستند که برای تبدیل اطلاعات دیجیتالی رم به بارهای مثبت ومنفی و بالعکس از convertor یا مبدلهایی استفاده میکنیم که این تبدیلات را انجام میدهند.

بر اثر عملیات فرمت ما سطح دیسک را به تعدادی Track و هر یک از آنها را به تعدادی Sector تبدیل میکنیم که این سکتورها محل ذخیره سازی اطلاعات میباشند.

عمل کرد هارد دیسک :

هر هارددیسک از تعدادی دیسک تشکیل شده است (platter) که هر دیسک یا پلتر شامل دو سطح میباشد و به ازای هر سطح یک هد خواندن و نوشتن وجود دارد که بر روی نوک یک بازویی قرار گرفته است . دیسک ها با سرعت 7200 دور بر دقیقه و یا 15000 دور بسته به مدل هارد می چرخند و بازویی هدر را به حرکت در می آورد و اطلاعات خوانده ، نوشته ، جابه جا یا حذف می شوند .

در ویدیو زیر عملکرد هارد در زمان روشن شدن و دخیره سازی اطلاعات را مشاهده کنید .

همانطور که اشاره کردیم سیستم اطلاعات را در Sectorها ذخیره میکند اما برای دسترسی به اطلاعات از آدرس سکتورها استفاده نخواهد کرد، بلکه تعریف دیگری بنام Cluster استفاده میشود که عبارت است از یک یا چند سکتور که میتوانیم هنگام فرمت کردن یک درایو اندازه آن را در بخش Allocation unit size تغییر دهیم.

تکنولوژی های هارد درایو

IDE: این تکنولوژی امروزه به ندرت یافت میشود زیرا معمولاً در سیستمهای امروزی مسیرهای سریال جایگزین شده اند . در این تکنولوژی از یک کابل 40 رشته ای برای انتفال اطلاعات استفاده میشود که کابلی سه سر میباشد که یک سر آن به مادربرد و دوسر دیگر آن به دو قطعه دیگر متصل میشوند، یعنی هر کدام از پورتهای IDE دو قطعه را ساپورت میکند.

hard-ide

SATA: این تکنولوژی برای انتقال اطلاعات از یک کابل هفت رشته ای سریال استفاده میکند که کابلی دو سر بوده که یک سر آن به مادربرد و سر دیگر آن به خود هارد درایو متصل میگردد. در حال حاضر این تکنولوژی در انواع SATA1، SATA2، SATA3 و SATA3.2 به بازار ارزه شده است که سرعتشان تقریباً 1.5، 3، 6 و 16 گیگا بیت در ثانیه میباشد.

hard-sata

SCSI: این تکنولوژی زمانی استفاده میشود که بخواهیم از تعداد زیادی هارد در یک سیستم استفاده کنیم از یک کارت مخصوص به نام SCSI استفاده کرد و هارد دیسک ها را به آن متصل کنیم که بسته به نوع کارت تعداد قطعات که میشود به آن وصل کرد متفاوت میشود .

hard-scsi

ظرفیت هارد درایوها :

ظرفیت هارد درایو ها امروزه با گیگا بایت اندازه گیری میگردد. برای مثال 80GB، در واقع فایلها هستند که فضا اشغال میکنند و بسته به میزان اطلاعات شما و نوع سیستم عاملی که انتخاب میکنید میتوانید ظرفیت هارد مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. امروزه معمولاً کمترین ظرفیت هارد درایوهای قابل دسترس 500GB و 1TB هستند و تا این لحظه حداکثر تا 14 ترابایت تولید شده است .

سایز هارد درایو

هاردهای معمول که در سیستمهای امروزی استفاده میشوند 3.5” هستند. البته هارد هایی در سایزهای 1.8” و 2.5” هم موجود هستند که در لپتاپ و جاهای دیگر استفاده میگردند.

HDD-inside

اجزای داخلی

هارد از دو بخش کلی MEDIA و BOARD تشکیل میشود که قسمت مدیا شامل HEAD، VCMV ،OICE COIL METER که صداهای بوقی که از هارد در برخی مواقع شنیده میشود از این قسمت می آید و برد شامل قسمتهای LCU، BUFFER و SMOTH میباشد.

صفحه هایی داخل هارد هستند که قبلاً هم به آنها اشاره شد، به پلتر معروف هستند که از جنس شیشه و پلاستیک و آلیاژهای آلومینیومی خاصی تولید میشوند.

آهنربا: این قطعه درون هارد موجود است و هنگامی که صفحات میچرخند میدان مغناطیسی بوجود میآورد که باعث حفظ تعادل در هارد میشود که از طریق VCM در نقطه مورد نظر قرار میگیرد



گروه بندی

khadamat-shabake
majazi-sazi
network-support
computer-server